Captain Mal: "Do you want to run this ship?"
Jayne: "Yes."
Mal: "Well, you can't"
ג'וס ויידון הגדיר את פיירפלי כ-"מערבון בחלל ויש גם זונה". מי שחשב שסרניטי, סרט הקולנוע המהווה המשך לסדרת הטלויזיה שגוועה בדמי ימיה, הוא גרסה עתידנית של היו זמנים במערב, טעה כרחוק מזרח ממערב. ויידון, שכתב וביים את הסרט, רקח יצירה רב גונית, המשלבת הומור, פעולה וקורטוב פילוסופיה שכל אחד יהנה מהם, לא רק חסידי ויידון, אם כי האחרונים יהנו יותר.
סדרת הטלויזיה שיצר ויידון, פיירפלי, ששודרה ברשת הטלויזיה האמריקנית פוקס, ירדה מהמסכים בדצמבר 2002 לאחר שידור 11 פרקים בלבד (מתוך 14 שצולמו). הסיבות למותה המוקדם של הגחלילית אינן ברורות עדיין וכנראה לעולם לא נדע אותן. הסדרה עלתה כמעט מיד למעמד של סדרת קאלט, וסרט הקולנוע היה רק שאלה של מתי. והתשובה: עכשיו.
הסרט פותח בקטע היצג (אקספוזיציה) יעיל המסכם את תולדות פיירפלי, ומבטל בעצם, את הצורך לעקוב אחר כל פרקי הסדרה. אנו נמצאים כ 500 שנים בעתיד. האנושות עזבה את כדור הארץ שלא יכל יותר לספק את צרכי הקיום, והתיישבה במערכת שמש חדשה. הממשל המרכזי, ה"ברית", במלחמה עקובה מדם ואכזרית, השתלט על הכוכבים הפנימיים, ואילו המפסידים, ה"עצמאיים", נותרו משוטטים בעולמות החיצוניים, בורחים מהחוק ורוצים שיעזבו אותם לנפשם. קפטן מלקולם "מאל" ריינולדס (נֵיְיתַ'ן פִילִיוֹן), שהיה סַמָּל בצד המפסיד, הוא מפקד הספינה סרניטי, חללית משא מיושנת וחלודה מדגם פיירפלי. ריינולדס וצוותו מנסים לשרוד בתוך העולם המסובך בו הם נמצאים, גם אם זה אומר לגנוב, לשדוד, להעביר סחורות לא חוקיות, או בעצם, לעשות כל מה שצריך לעשות. עוד על הסיפון נמצאים סגניתו של ריינולדס, זואי (גִ'ינה טוֹרֵס), הלבושה כקאוגירל ומתנהגת בהתאם, בעלהּ, ווֹאש (אלן טוֹדִיק), הטייס המבריק, האקדוחן המחוספס הבריון גֵ'יין (אדם בולדוין, אין קשר למשפחת בולדוין) וקֵיְילִי (ג'וּל סְטַיְיט) בעלת הגינונים של נערת חווה ועילוי של מכונאית חלליות. ריינולדס אסף אל ספינתו לפני כשמונה חודשים אח ואחות: סיימון (שוֹן מַאהֵר) ורִיבֵר (סַאמֶר גְלַאוֹ) טאם. סיימון הוא רופא הספינה וריבר היא מקור הבעיות.
ריבר היא בסך הכל בת 17, אבל יש לה כוחות. היא מסוגלת לקרוא מחשבות, לזהות אוייבים וסכנות ממרחק, ויש לה אישיות ממש ממש מסובכת. קפטן ריינולדס מזהה את הפוטנציאל העסקי הטמון בריבר, והוא נעזר בה למעשי השוד שלו. האח סיימון מתנגד לניצול לרעה של כשרונותיה של אחותו, ומחליט לעזוב את סרניטי וצוותה, אבל כאן נכנסת הברית לתמונה והעניינים מתסבכים. הברית, שגילתה את כשרונותיה המיוחדים של ריבר בגיל צעיר, העבירה אותה סדרה של טיפולים ושתלה מידע סודי וחשוב מאין כמותו במוחה, ללא ידיעתהּ. סיימון התנגד לטיפולים הללו והוא מצליח להבריח את ריבר אל מחוץ למתקן הברית, וכך במנוסתם הגיעו והצטרפו אל סרניטי. הממשל נבעת מהעובדה שמידע רגיש כל כך דלף החוצה ולכן הוא שולח בעקבות האחים שליח (צִ'יוֵוטֵל אֵגִ'וֹפוֹר), מקצוען אכזרי וחסר רחמים שלא ידוע בשמו האמיתי אלא בכינויו בלבד: The Operative, ומצייד אותו בכל הנחוץ לו כדי לצוד את המבריקה הצעירה. מן הנקודה הזו בסרט (שלמעשה זו די ההתחלה) מתחיל מרדף צמוד שלא הרודף ולא הנרדף יכולים להרשות לעצמם לטעות בו. במהלך המרדף פוגשים הנרדפים בשתי דמויות נוספות המוכרות לצופי הסדרה: שפרד בוק (רון גלאס), איש הדת המסתורי שלא מגלה לא טפח ולא טפחיים על עברו, ואינרה, "בת הלוויה" (או במילים אחרות ? זונה), שיחסי האהבה-שנאה שלה עם קפטן ריינולדס מסובכים ביותר. מהו הסוד האפל השמור במוחה של ריבר? ומדוע הוא חשוב כל כך לברית? כתוב ללא הַרְסָן (ספויילר)!
מי שמכיר את עבודותיו של ויידון, יודע שהסוד הגדול שלו הוא בדיאלוגים, וסרניטי בנקודה זו לא נופל מכל תסריט אחר שכתב האמן. משפטים חדים ומדוייקים, שלא נגררים להוליוודיות טיפוסית. לויידון יש כישרון נדיר: הוא מצליח להפוך במשפט מבריק אחד סצינה קודרת למצחיקה, ולהיפך. למשל (ללא הרסנים), חברי הצוות עומדים בפני סכנת מוות ודאית, וזואי שואלת רטורית האם מישהו חושב שהם עומדים לצאת חיים מכאן. ג'יין מיד משיב ב"הן". או ברגע קריטי אחר, כאשר סיימון וקיילי עומדים בפני סכנת מוות, וכמשפט אחרון אומר סיימון כי הוא מצטער שלא נענה לחיזוריה של קיילי, עונה האחרונה: "לעזאזל! רק בשביל הסקס אני לא נכנעת!". לבד מן הדיאלוגים התסריט עצמו לא משעמם, עמוס בתפניות והפתעות, כולל הפתעות לא נעימות (ועל כך לא אוסיף דבר). מי שלא מתייחס כל כך לדיאלוגים לא יתאכזב מקטעי האקשן בסרט. מרדפי חלליות מהירים גם בחלל וגם על פני כוכב (אתם יודעים, זיפזופ בתוך גאיות, התחמקות מגבעות, כאלו דברים) קרבות בסגנון אומנויות לחימה מזרח אסייתיות וגם סתם מכות.
ברם, אין דברים מושלמים. גם הסרט הזה לא חף מבעיות. ריבוי הדמויות מקשה על הצופה שלא מכיר את פיירפלי לעקוב אחר מה שקורה. שמונה דמויות מרכזיות (חזרו אחורה שתי פסקאות וספרו) בסרט אחד! תראו לי מישהו שלא יקבל כאב ראש מזה. מי שמכיר את הסדרה, כמובן מכיר את כולן ואין לו בעיה להסתדר איתן, אבל מי שלא עלול להיבהל מהכמות. הסרט גם מעלה רעיון מעניין ולא מפתח אותו, רעיון שיש לו שייכות אקטואלית לעולם הגלובאלי בו אנו חיים: העצמאים מתעבים את הברית (זוכרים את המלחמה? לא?! חזרו 3 פסקאות) מכיוון ש (אני מצטט):
?The Alliance is in their homes, in their heads, tell them what to think?
(הברית נמצאת בביתם, בראשם, מכתיבה להם מה לחשוב)
זו מסוג האמירות שקשה להתעלם מהן בעולמנו. ויידון בחר להתעלם, וחבל.
לסיכום, סרט מהנה לכולם, אך צופי פיירפלי יהנו ממנו יותר, ולכן אני ממליץ לקחת קודם כל את העונה הראשונה בספריות הוידאו, או לחכות להקרנה שלה בהוט אקסטרה, ורק אז לראות בקולנוע. יש לכם מספיק זמן, כיוון שההקרנות המסחריות יחלו רק בחודש נובמבר. והמלצה קטנה שלי, תשתדלו לראות את הסרט ביחד עם מעריצי ויידון. הם יצחקו וימחאו כף במקומות הנכונים. הרבה יותר כיף לראות ככה סרטים.